- Type: Studentenhuisvesting met commerciële begane grond
- Lokalisatie: Elsene
- Architect: Urban Nation Architect Associates - UNAA
- Jaar: 2019
Context
Huis uit de jaren 30, gelegen in een drukke straat. Het gebouw was oorspronkelijk een grafsteenwinkel op een kleine wandelafstand van het kerkhof van Elsene. Toen de handelsactiviteit eindigde, besloot de eigenaar, een man van al een zekere leeftijd, het pand te verkopen. De kavel omvat het originele gebouw, met zijn 7 meter rode bakstenen gevel en een holle ruimte, grenzend aan het terras van het beroemde studentencafé Le Tavernier. Een langgerekt grondstuk, van bijna 15 meter breed aan de gevelkant en 80 meter diep.


Projectstudie
Voor de reconversie van de site voert Gillion een analyse uit van de buurt en de behoeften van dit stadsdeel. Het toekomstige gebouw zal drie functies integreren: ten eerste, studentenwoningen met een ideale locatie tussen de ULB en VUB, ten tweede, een goed gelegen handelspand in de Boondaelsesteenweg en ten derde, parkeerplaatsen, wat zeldzaam is in de buurt.
Er was wel één aanzienlijke beperking, namelijk stedenbouw heeft opgelegd dat men de bestaande gevel moesten behouden voor het verkrijgen van de bouwvergunning. Dit houdt dus in dat de architecturale plannen aangepast moeten worden zodat men de raampartijen en de hoogtes onder de plafonds van de oude woning kunnen respecteren. Op basis van de energieprestaties van het gebouw (PEB), zal het project twee verschillende werkmethoden combineren: enerzijds een zware renovatie en anderzijds een nieuwe constructie. Het nieuwe gebouw, met zijn moderne witte gevel, wordt naast de oude gevel geplaatst om een enkel geheel te vormen. De buitenkant geeft echter de indruk dat het twee afzonderlijke gebouwen zijn.

Uitwerking
Het gebouw is geschikt voor 25 studentenwoningen van 25 m2, inclusief 4 duplexen met mezzanine en een appartement met 1 slaapkamer van 66 m2 in de kelder. Elk kot heeft een badkamer met douche en toilet, alsook een ingerichte keuken. De 1e en 3e verdieping beschikken over een gemeenschappelijke ruimte met een eettafel en een zitbank. Op de begane grond herbergt het gebouw een commerciële ruimte (bakkerij) van 123 m2, met een kelder van 75 m2. Ten slotte is het gebouw uitgerust met een parking waar 17 parkeerplaatsen te huur worden gesteld.
De parking vereiste een specifieke planning daar het gelegen is aan de binnenkant van het eiland en omringd wordt door aangrenzende muren. Inderdaad, naast de beperking in hoogte die wordt opgelegd door de aangrenzende muren bevindt het zich op een hellend terrein. Het was daarom noodzakelijk een semi-ondergrondse parkeergarage te creëren van maximaal 1,5 meter diep om de hoeveelheid uit te graven grond te beperken. Een andere beperking, het terras van het café Le Tavernier en zijn lindeboom moeten intact blijven, wat versterkingswerken van de fundamenten met zich meebrengt zodat het studentencafé gedurende de gehele duur van de bouwwerken kan openblijven.


Bouw
Vanaf het begin hebben de bouwteams te maken met een grote planningsbeperking: ze hebben 18 maanden de tijd om de bouwwerken af te krijgen, terwijl ze eigenlijk 6 maanden extra nodig hebben. Om de werken succesvol uit te voeren, start de bouw van beide gebouw en parking samen. Bovendien leiden de beperkingen in verband met het hart van het eiland en de beveiliging van het aangrenzend terras tot het gebruik van berlijnse muren. Dergelijke muren genieten voorkeur in stedelijke zones en bieden een goede voorbereiding op de grondwerken door steunelementen te bouwen met metalen profielen in de vorm van een "H".
Gezien de nabijheid van Le Tavernier, leidt de akoestische studie tot de plaatsing van drievoudige beglazing, met inbegrip van de Velux-ramen. Om betere energieprestaties te garanderen, krijgt de buitenmantel ook speciale aandacht, evenals de LED-verlichting en het gasverwarmingssysteem (twee ketels met elk een distributielus voor twee verdiepingen). Het gebouw is daarom passief en ook technologisch, dankzij een sleutelvrij openingssysteem d.w.z. met een badge of smartphone.


Jean-François Smets | Verantwoordelijke vastgoedontwikkeling |
Widmer Vingerhoets | Werfbeheerder |
David Delattre | Werfleider |
David Adyns | Technische directeur |
Walk Engineering | Deskundigen in speciale technieken & PEB |
Bent u geïnteresseerd in dit project?
Contacteer ons. Ons team beantwoordt graag
al uw vragen.